مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعلم

ارائه انواع طـــــــــرح درس وچــــــک لیست-نمــــــــــــونه ســـــــــــوال-کتب روش تدریس

مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعلم

ارائه انواع طـــــــــرح درس وچــــــک لیست-نمــــــــــــونه ســـــــــــوال-کتب روش تدریس

نمونه طرح درس دوم ابتدایی)موضوع : از همه مهربان تر

نمونه طرح درس دوم ابتدایی
عنوان : طرح درس بخوانیم
موضوع : از همه مهربان تر
هدف های درس :                
1 ـ آشنایی دانش آموزان با مفهوم دع-ا

 

2 ـ تشویق دانش آموزان به انجام عبادت و دعا

 

3 ـ آشنایی با طرز رفتار با بزرگترها وکوچکترها          

 

4 ـ ذکر نام چند دعا و حفظ کردن چند دعای کوتاه توسط دانش آموزان

 

5 ـ شرکت در انجام مراسم صبحگاهی و قرائت دعا برای سایر دانش آموزان

 

ارزشیابی تشخیصی :

 

در ابتدای درس و قبل ازشروع تدریس درس جدید ارزشیابی تشخیصی از دروس گذشته به عمل می آوریم . مثلاً «بچه ها درس گذشته در مورد چه بود ؟» جواب می دهند :« در مورد حنایی و جوجه هایش ». می پرسیم :«بچه ها چرا حنایی و جوجه هایش همراه با دانه ،سنگ ریزه می خوردند ؟» می گویند :« برای اینکه دانه هایی که خورده اند بهتر هضم شود . »( 10 دقیقه )

 

آماده سازی و ایجاد انگیزه :

 

برای ایجاد انگیزه و هدایت ذهن دانش آموزان به سوی موضوع درس تصویری مانند تصویر زیر به دانش آموزان نشان می دهیم و از آنان سؤال می کنیم :« به نظر شما دراین تصویر پسر کوچلو چه می کند ؟» احمد می گوید :« آقا! دارد دعا می کند .» ادامه می دهیم :«عزیزانم ! در هنگام دعا به کدام سو می نشینیم وچگونه دعا را ذکر می کنیم ؟»‌

 

می گویند :« روبه قبله و دستهای خود را رو به آسمان بلند می کنیم و مؤدبانه خواسته های خود را از خداوند می خواهیم . »

 

می گوییم:« بله همان طور که وقتی از کسی خواسته ای داریم،مؤدبانه مطرح می کنیم ، حرف خود را با خدا هم مؤدبانه می گوییم . زیرا او مهربان است وبا مهربانی دعای تمام بندگان را می پذیرد . » (10 دقیقه

 

ارئه درس جدید :

 

با توجه به اینکه دانش آموزان کلاس دوم با خواندن نماز دورکعتی آشنا شده اند ،به آنها پیشنهاد می کنیم که باهم به حیاط مدرسه رفته و وضو بگیریم . به وضوی آنها نظارت می کنیم و خود نیز با آنها همراه می شویم و سپس با دانش آموزان به نمازخانه ی مدرسه می رویم و با هم شروع به خواندن نماز می کنیم . پس از پایان نماز که بیشتر برای تمرین بود ،به آنها می گوییم :« بچه ها ! معمولاً بزرگترهای شما بعد از نماز در مسجد و یا خانه چه می کنند ؟»علی می گوید :« آقا اجازه ! ما که همراه پدرمان به مسجد می رویم ،نماز گزاران بعد از انجام نماز دعای فرج امام را می خوانند و برای سلامتی رهبر ونابودی ستمگران جهان دعا می کنند .»

 

او را مورد تشویق قرار می دهیم و ادامه می دهیم :«حالا که در مورد دعا صحبت می کنیم ،آیا می توانید بگو یید دعا یعنی چه ؟باهم مشورت کنید و نتیجه را به من بگویید .»

 

محمد نماینده ی گروه یک می گوید :« دعا یعنی حرف زدن با خدا و خواستن چیز هایی از او . مثلاً اینکه بگوییم خدایا مریض های بیمارستان را شفا بده .»

 

گروه های دیگر نیز حرف گروه یک را تا یید می کنند .

 

می گوییم: « آفرین به نکته بسیار خوبی اشاره کردید ، چه خوب است در هنگام دعا کردن برای دیگران هم دعا کنیم مانند ، حضرت زهرا (س) که اول برای همسایه های خود دعا می کردند وسپس برای خود .»

 

امید می گوید : « اجازه آقا ما سال گذشته به مشهد مقدس رفتیم وآنجا برای همه دعا کردیم ، درآنجا هر کسی تلاش می کرد تا خود را به ضریح امام رضا برساند ودعا بخواند . من هم در آنجا برای سلامتی پدر ومادرم ورهبرم دعا کردم .امید وارم که خدا قبول کند .»

 

می گوییم : « بله بچه ها ! پس ما با خواندن دعا می توانیم با خدای مهربان حرف بزنیم .وخواسته های خود را از او بخواهیم .اما بچه ها چون شما ها کوچک هستید وقلب های پاکی دارید خداوند سریعتر خواسته های شما را قبول می کند .»

 

خداوند دعای نیکو کاران ، پرهیزکاران ، وکسانی که با دیگران با مهربانی رفتار می کنند را می پذیرد .

 

 در پایان ، از دانش آموزان می خواهیم که به صورت فردی متن درس را بخوانند و خلاصه ی آن را در کلاس بگویند . (20 دقیقه )

 

ارزشیابی تکوینی :

 

در این مرحله آموزگار می تواند از درس مورد نظر سؤالاتی را مطرح نماید .مثل دعا یعنی چه ؟ چرا دعا می خوانیم ؟ و پاسخ های آنان را بشنود .(2 دقیقه )

 

تعیین تکلیف :

 

به دانش آموزان می گوییم:«بچه ها ! برای جلسه ی بعدی دعا هایتان را آماده کنید و در سر صف در مراسم صبحگاهی بخوانید . و از بزرگتر هایتان سؤال کنید و نام چند دعا به غیر از دعای فرج را بنویسید .ونیزاز بزرگترها بپرسید که چه کار کنیم تا دعا هایمان قبول شود.» (3 دقیقه )

 

نمونه طرح درس ریاضی پنجم دبستان(درس مساحت دایره

نام درس:  ریاضی                                  موضوع درس:  مساحت دایره                  مدت  جلسه

تعداددانش آموز ان                                  کلاس  پنجم                         نام مدرسه

مشخصات

    کلی

                                                           دانش آموزان در این درس با مساحت دایره آشنا می شوند          

      

هدفهای کلی

درسی

زمان

با نحوه بدست اوردن مساحت دایره  آشنا میشوند(شناختی)  -به نحوه بدست آوردن مساحت  دایر ه علاقه مند میشود-(عاطفی)-با رابطه وفرمول محاسبه آشنا می شود(شناختی)

ر هداف جزئی

فرمول مس احت دایره را اثبات می کند-با استفاده از فرمول مساخت دوایر را محاسبه  میکنند- مراخل بدست آوردن فرمولمساحت دایره را شرح می دهد

اهداف رفتاری درپایان درس

بامحیط دایره وفرمول آن آشنا می شوند- مساحت ستطیل را بدانند-با شعاع وقطر آشنا باشند وبتوانند انها را روی دایره مشخص کنند

رفتار دانش
آموزان قبل از تدریس

مساخت مستطیل چگونه بد ست می آید-فرمول محیط دایرذه چیست-محیط دایره باقطررا حساب کنید

آزمون رفتار ورودی(ارزشیابی تشخیصی)

شروع کلاس با خواندن سوره والعصر-سلام واحوال پرسی-آزمون رفتار ورودی(ارزشیابی تشخیصی) مشخص کردن موضوع درس ونوشتن  آن روی تخته سیاه-ایجاد انگیزه : مقوایی که روی آن دایره ای رنگ شده  به دورنگ جود دارد-را روی تخته می چسبانیم

مهارتهای قبل از تدریس

از دانش آموزان می خواهم به دایره ای که به تابلو چسبانده ام توجه کنند، سپس توجه آنان را به دو رنگ بودن دایره ها و برش های آن معطوف می کنم. در مرحله بعد دایره ای را که به 4 قسمت تقسیم شده است به صورت و به شکل روبروست به روی تابلوی کلاس می چسبانم و از دانش آموزان

            سوال می کنم که شبیه به چه شکل هندسی است؟ (تقریبا)

دایره های دیگر را نیز به همین ترتیب روی تخته می چسبانم و سوال بالا را تکرار می کنم، که در پاسخ به متوازی الاضلاع و مستطیل اشاره می کنند. از یکی از دانش آموزان می خواهم که مساحت مستطیل را در تابلو بنویسد.

در ادامه (با اشاره به شکل) به این موضوع اشاره می کنم که عرض مستطیل با شعاع دایره و طول مستطیل با نصف محیط دایره برابر است،

سپس به ترتیب زیر مراحل بدست آوردن مساحت دایره را شرح می دهم.

مساحت مستطیل= عرض*طول

مساحت دایره      = (شعاع)*(نصف محیط دایره)

                        = (شعاع)*(2/1*قطر*14/3)

                        = (شعاع)*(شعاع*14/3)

در این جا از بچه ها می پرسم محیط دایره از چه فرمولی محاسبه می شه؛ پس از نوشتن آن روی تابلو می پرسم یک دوم قطر یعنی چقدر؟ دانش آموزان پاسخ می دهند شعاع و مرحل بالا را به ترتیب روی تخته می نویسم. در پایان هم رابطه مساحت دایره را می نویسم و دور آن خط می کشم.

14/3*شعاع*شعاع=مساحت دایره

 مهارتهای ضمن تدریس (ارائه درس جدید

 

در ادامه و پس از اثبات فرمول محاسبه مساحت دایره، دایره ای به شعاع 5 سانتی متر رسم میکنم و مساحت آن را بدست می آورم، تا دانش آموزان با نحوه استفاده از مساحت دایره آشنا شوند.

14/3*شعاع*شعاع=مساحت دایره

14/3* 5 * 5 =مساحت دایره  

مهارتهای پایا ن تدر یس

در اینجا فرصت سوال کردن را به دانش آموزان می دهم، (هر سوالی دارید، بپرسید؟)بعد از این مرحله از

چند نفر از دانش آموزان می خواهم تا مساحت شکل های زیر را به دست آورند.

پس از حل تمرین های ارزشیابی پایانی دانش آموزان را به کتاب و تمرین های پایین صفحه 129 کتاب

درسی ارجاع می دهم، تا آن را انجام دهند.

برای تعیین تکلیف هم دانش آموزان باید تمرین های صفحه 130 کتاب را در خانه حل کنند

ارزشیابی پایانی

: پرسش و پاسخ، توضیحی، حل مسئله و ...

                                         روشهای تدریس

تخته، گچ، کتاب درسی، دایره های رنگی و برش خورده، نوار چسب، قیچی، تمرینهای معلم ساخته و کتاب درسی

رسانه های اموزشی

.