"طرح درس روزانه"
نام درس: ریاضی پایه: سوم دبستان موضوع: تقسیم با باقی مانده
سال تحصیلی: 91-92 تعداد دانش آموزان: نفر مدت اجرا: 45 دقیقه
آموزشگاه: *** کلاس: ***
با باقی مانده تقسیم آشنا می شوند. (شناختی)
به مراحل محاسبه تقسیم با باقی مانده مساحت دایره علاقه نشان می دهند. (عاطفی)
با خارج قسمت آشنا می شوند. (شناختی)
تفاوت بین خارج قسمت و باقی مانده را توضیح دهند. (شناختی- درک و فهم)
بتوانند مراحل یک تقسیم با باقی مانده را به درستی انجام دهند. (شناختی- کاربرد.)
در فعالیت های فردی و گروهی با اشتیاق شرکت می کند. (عاطفی- واکنش)
می توانند عمل ضرب بین دو عدد را انجام دهند.
قادر به حل کردن تقسیم های بدون باقی مانده هستند.
ضرب بین اعدا زیر را به درستی انجام می دهند؟ =3*7 =8*9 =9*4 و ...
تقسیم های زیر را بدرستی حل کنند؟ =7/28 =8/58 =5/45 و...
فعالیت معلم |
رفتار فراگیر |
رسانه های آموزشی |
زمان |
* به کلاس وارد می شوم و از فراگیران احوالپرسی می کنم. |
دانش آموزان پاسخ می دهند. |
------ |
15 دقیقه |
* حضور و غیاب از دفتر کلاسی |
اعلام حضور می نمایند. غاییبین جلسه قبل دلیل غیبت خود را بیان می کنند. |
دفتر کلاسی |
|
*سوالات ارزشیابی تشخیصی را به صورت شفاهی/روی تابلوی کلاس انجام می دهم. |
دانش آموزان به صورت داوطلب یا انتخابی پرسش ها را پاسخ می گویند. |
تخته و گچ |
فعالیت معلم |
رفتار فراگیر |
رسانه های آموزشی |
زمان |
* دانش آموزان را در گروههای 4 تایی گروه بندی می کنم. * در مرحله مجسم، به هر گروه 20 عد نی می دهم. * از دانش آموزان می خواهم نی ها را در دسته های 6تایی دسته بندی کنند. (بر نحوه کار گروهها نظارت می کنم.) * از دانش آموزان می پرسم چند دسته 6 تایی داریم، چند تا باقی ماند؟ روی تخته می نویسم: 20 برابر است با؛3 تادسته 6 تایی و 2 |
دانش آموزان با همکاری نی ها را دست بندی می کنند. 3 دسته 6 تایی 2 تا نی باقی مانده است. |
نی |
20 دقیقه |
* در مرحله نیمه مجسم، از یکی از دانش آموزان می خواهم با گچ 7 تا ستاره بکشد و آنها را 3 تا 3 تا جدا کند. (در دسته های 3 تایی دسته بندی کند.) بقیه دانش آموزان نیز همین تمرین را در دفتر خود یادداشت می کنند. * در آخر می نویسم: 7 برابر است با؛ 2 تا دسته 3 تایی و 1 |
تمرین محوله را بدرستی انجام می دهند. |
گچ، تخته، دفتر ریاضی دانش آموزان |
فعالیت معلم |
رفتار فراگیر |
رسانه های آموزشی |
زمان |
* با دادن سوال هایی به شکل زیر =8/34 =5/28 و ... ارزشیابی پایانی را به انجام می رسانم |
دانش آموزان به صورت انتخاب معلم به پرسش ها پاسخ می دهند. |
تمرین های معلم ساخته |
10 دقیقه |
* تعیین تکلیف؛ 1- روی یک مقوای A4 25 تا ستاره بکشید و ستاره ها را در دسته ها 4، 5، 6و7 تایی دسته بندی کنید. (تمرین گروهی) 2- تمرین های کتاب درسی را در خانه حل می کنند. (فردی) |
تکالیف خود را یادداشت می کنند. |
نمونه کار آماده شده برای تمرین شماره 1 |
عبدالملک رئیسی