مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعلم

ارائه انواع طـــــــــرح درس وچــــــک لیست-نمــــــــــــونه ســـــــــــوال-کتب روش تدریس

مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعلم

ارائه انواع طـــــــــرح درس وچــــــک لیست-نمــــــــــــونه ســـــــــــوال-کتب روش تدریس

نمونه های برای تدریس ؛ درس اول بخوانیم وبنویسیم

 

امکانات جانبی

نمونه های برای تدریس ؛ درس اول بخوانیم وبنویسیم

     دو شکل را به دانش آموز نشان داده و از او می خواهیم دو شکل را با هم مقایسه کرده و تفاوت آن ها را بگوید.( یکی از شکل ها روز آفتابی و دیگری روز بارانی را نشان می دهد)

2-      چند تصویر را که در زیر هر تصویر سه دایره کشیده ایم را در اختیار دانش اموز قرار داده و از او می خواهیم نام هر شکل را بگوید و به تعداد بخش های آن ، دایره ها را رنگ بزند.( مانند تصویر بابا، باران، آب و باد)

هدف از این تمرین این است که دانش آموز بخش کردن را از طریق رنگ زدن می اموزد، مثلا« باران» چون دو بخش دارد، دو گردی را رنگ می زند. این کار به عنوان تمرین تکمیلی نوشتن می تواند موثر باشد و گرنه انتظار این است که دانش اموز یک باره کلمه ی باران را بخواند و بنویسد.

3-      عکس یک حیوان را در کتابت نشان بده که با صدای « آ » شروع می شود.

4-      شکل هایی را که صدای آن ها ( ب ) دارد را رنگ بزن. مثل( تصویر کتاب، ماشین، سیب و کباب )

5-      با شکل صداها کلمه بساز و بنویس.

ب   آ                                یا صداهای به هم ریخته ی بابا

هدف از این نوع تمرین این است که دانش آموز با استفاده از نشانه هایی که اموزش دیده است کلمه می سازد.

6-      نام هر شکل را بنویس( تصویر آب و بابا که باید در کنار ان ها نام آن ها را بنویسد).

7-      به شکل نگاه کن ( تصویر یک روز بادی ) ، حالا این شکل را به یک روز بارانی تبدیل کن.

با دیدن شکل به یاد چه خاطره ای می افتی؟

هدف از این تمرین، تقویت مهارت دیدن است. کودک با خلاقیت خود تصویر را به نوعی دیگر تبدیل می کند و هم چنین تقویت مهارت سخن گفتن از طریق بیان خاطره نیز هست. انتظار این است که وقتی دانش اموز خاطره را تعریف می کند، به حرف او خوب گوش بدهیم و اشکالات تلفظی وی را گوشزد کنیم.

8-      شکل هایی را که صدای ب غیر آخر دارند را رنگ بزند.

( شکل های بادکنک، گربه، کفش، جوراب )

9-      دو شکل صدای ( آ ) « آ اول و ا غیر اول »و دو شکل صدای ( ب)  «ب غیر آخر و ب آخر» را همراه چند تصویر مانند( گل، آب، دریا، آتش، برگ، باران و .... را در اختیار دانش اموز قرار داده و از او می خواهیم این صداها در کدام شکل قرار دارد به صداهای مربوطه وصل کند.

10-  جمله را بخوان و بنویس. (هدف از این تمرین، جمله نویسی به کمک تصاویر است)

بابا  آب            در یک خط به جای کلمه آب تصویر آن گذاشته می شود و در خط بعدی به جای کلمه بابا تصویر بابا گذاشته می شود.

11-  با مداد رنگی، جاهای خالی را کامل کن.

در زیر تصویر آب  این طور می نویسیم        .... ب     دانش آموزباید صدای آ اول را بنویسد

در بقیه تصاویر هم به همین صورت مثل    ( باد ) که ا نوشته نشده است یا   (بابا ) که صدای ا را باید بنویسد و یا کلمه ی ( آبی ) که باید صدای آ را بنویسد.

12-  کلمه ای را که شکل ( آ ) دارد در سمت راست و کلمه ای را که شکل ( ا ) دارد را در سمت چپ قرار بده.

این تصاویر می تواند درخت، ابر، بابا و آب باشد.

هدف این تمرین، آن است که دانش اموز از بین تصاویر کلمه هایی را که نشانه های « آ » و « ا » دارد تشخیص می دهد و آن ها را طبقه بندی می کند.

 

 

 

نمونه طرح درس تنیس روی میز

 

 

 

آماده سازی

 

آمادگی سازمانی

 

 

تعویض لباس- سلام و احوالپرسی از دانش آموزان و دقت در وضع جسمانی و روانی آنان- حضور غیاب و ...

 

 

 

3

گرم کردن عمومی

راه رفتن- حرکات کششی- دویدن و انجام نرمشهای عمومی

 

3

گرم کردن اختصاصی

گرم کردن کتفها و مچ دست از طریق نرمشهای چرخشی و کششی

 برنامه تمرینات (انعطاف پذیری)

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش

 

مرور جلسه قبل

آزمون ورودی

 

آماده سازی

تمرینات مربوط به راکت گیری و طرز صحیح ایستادن و سرویس زدن که در جلسات قبل کار شده.

از دانش آموزان می خواهیم  هر کدام  چند ضربه فورهند اجرا نمایند.

پرسیدن سوالاتی از قبیل:

1-      بچه ها برای به جریان انداختن توپ در تنیس روی میز چکار می کنند ؟

2-      انواع ضربات در تنیس روی میز چند تاست؟

 

 

 

 

4

 

 

آموزش مهارت جدید

-

1- ضربه فورهند را برای دانش آموزان تعریف کرده و موارد استفاده آنرا

بازگو می کنیم- (معرفی کتاب)

2-انواع ضربه فورهند را نشان داده و توضیح می دهیم که امروز می خواهیم  ساده ترین نوع فورهند را یاد بگیریم

3- مراحل ضربه را توضیح می دهیم:  پای چپ در این ضربه در جلو قرار میگیرد؛ آرنج حدوداٌ در زاویه90 درجه قرار دارد وراکت با مچ دست در یک راستا است؛دست با چرخش کمر به عقب رفته ودر خط موازی با میز به جلو حرکت می کند ودر لحظه ضربه راکت کمی روی توپ را می پوشاند.

4- طرز صحیح اجرای فورهند ساده را نشان میدهیم. (نمایش فیلم آموزشی)

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

تمرین و بازی

-

1- دانش آموزان بدون توپ (تصور توپ در ذهن) حرکت را انجام می دهند.

2- توپ را با دست روی میز انداخته و ضربه فورهند را اجرا می کنند.

3- دانش آموزان فورهند ساده را اجرا می کنند و معلم اشکالات احتمالی را برطرف می کند.

4- چهار نفر در هر گوشه میز قرار گرفته و به صورت مورب برای هم فورهند ساده می زنند.

5- در صورت کمبود میز هر نفر با دیوار تمرین انجام می دهد.

6- بازی دبستانی- چند نفر به صورت گروهی در دو طرف میز قرار می گیرند و توپ را در وسط گذاشته و شرو ع به فوت کردن میکنند.تا توپ از سمت یک گروه خارج شود و برنده معلوم شود.

 

 

 

 

 

15

 

 

 

برگشت به

حالت اولیه

 

 

سرد کردن

 

 

 

پس از اتمام تمرین و بازی با دویدن های آرام و راه رفتن ملایم و تمرینات کششی به سرد کردن بدن می پردازیم.

دادن تکلیف برای جلسه بعد (پیدا کردن چند عکس ورزشی)

 

 

 

6

 جمع بندی نهایی

تذکرات بهداشتی و آموزشی  و جمع آوری وسایل و پوشیدن لباس و آماده شدن برای رفتن به سر کلاس بعدی.

 

 

نمونه طرح درس روزانه ریاضی سوم ابتدایی

"طرح درس روزانه"

نام درس: ریاضی                   پایه: سوم دبستان                      موضوع: تقسیم با باقی مانده

سال تحصیلی: 91-92                 تعداد دانش آموزان:       نفر                 مدت اجرا: 45 دقیقه

آموزشگاه: ***                             کلاس: ***                                       

  • هدف کلی:        دانش آموزان در این درس با تقسیم با باقی مانده آشنا می شوند.
  • اهداف جزیی؛ دانش آموزان در این درس:

            با باقی مانده تقسیم آشنا می شوند. (شناختی)

            به مراحل محاسبه تقسیم با باقی مانده مساحت دایره علاقه نشان می دهند. (عاطفی)

             با خارج قسمت آشنا می شوند. (شناختی)

  • اهداف رفتاری؛ دانش آموزان در پایان درس:

              تفاوت بین خارج قسمت و باقی مانده را توضیح دهند. (شناختی- درک و فهم)

              بتوانند مراحل یک تقسیم با باقی مانده را به درستی انجام دهند. (شناختی- کاربرد.)

              در فعالیت های فردی و گروهی با اشتیاق شرکت می کند. (عاطفی- واکنش)

  • رفتار ورودی؛ دانش آموزان قبل از تدریس:

              می توانند عمل ضرب بین دو عدد را انجام دهند.

               قادر به حل کردن تقسیم های بدون باقی مانده هستند.

  • آزمون رفتار ورودی؛ (ارزشیابی تشخیصی):

ضرب بین اعدا زیر را به درستی انجام می دهند؟   =3*7         =8*9          =9*4     و ...          

تقسیم های زیر را بدرستی حل کنند؟    =7/28          =8/58          =5/45     و...

 

  • فعالیتهای قبل از تدریس؛ (مرحله آغازین تدریس):

فعالیت معلم

رفتار فراگیر

رسانه های آموزشی

زمان

* به کلاس وارد می شوم و از فراگیران احوالپرسی می کنم.

دانش آموزان پاسخ می دهند.

------

15 دقیقه

* حضور و غیاب از دفتر کلاسی

اعلام حضور می نمایند. غاییبین جلسه قبل دلیل غیبت خود را بیان می کنند.

دفتر کلاسی

*سوالات ارزشیابی تشخیصی را به صورت شفاهی/روی تابلوی کلاس انجام می دهم.

دانش آموزان به صورت داوطلب یا انتخابی پرسش ها را پاسخ می گویند.

تخته و گچ

  • فعالیتهای حین تدریس؛ (مرحله میانی تدریس):

فعالیت معلم

رفتار فراگیر

رسانه های آموزشی

زمان

* دانش آموزان را در گروههای 4 تایی گروه بندی می کنم.

* در مرحله مجسم، به هر گروه 20 عد نی می دهم.

* از دانش آموزان می خواهم نی ها را در دسته های 6تایی دسته بندی کنند. (بر نحوه کار گروهها نظارت می کنم.)

* از دانش آموزان می پرسم چند دسته 6 تایی داریم، چند تا باقی ماند؟

روی تخته می نویسم:

20 برابر است با؛3 تادسته 6 تایی و 2

دانش آموزان با همکاری نی ها را دست بندی می کنند.

3 دسته 6 تایی

2 تا نی باقی مانده است.

نی

20 دقیقه

* در مرحله نیمه مجسم، از یکی از دانش آموزان می خواهم با گچ 7 تا ستاره بکشد و آنها را 3 تا 3 تا جدا کند. (در دسته های 3 تایی دسته بندی کند.) بقیه دانش آموزان نیز همین تمرین را در دفتر خود یادداشت می کنند.

* در آخر می نویسم:

7 برابر است با؛ 2 تا دسته 3 تایی و 1

تمرین محوله را بدرستی انجام می دهند.

گچ، تخته، دفتر ریاضی دانش آموزان

  • فعالیتهای پس از تدریس؛ (مرحله پایانی تدریس):

فعالیت معلم

رفتار فراگیر

رسانه های آموزشی

زمان

* با دادن سوال هایی به شکل زیر

=8/34       =5/28      و ...

ارزشیابی پایانی را به انجام می رسانم

دانش آموزان به صورت انتخاب معلم به پرسش ها پاسخ می دهند.

تمرین های معلم ساخته

10 دقیقه

* تعیین تکلیف؛

1- روی یک مقوای A4 25 تا ستاره بکشید و ستاره ها را در دسته ها 4، 5، 6و7 تایی دسته بندی کنید. (تمرین گروهی)

2- تمرین های کتاب درسی را در خانه حل می کنند. (فردی)

تکالیف خود را یادداشت می کنند.

نمونه کار آماده شده برای تمرین شماره 1

 

 

 

                                                                                          عبدالملک رئیسی