مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعلم

ارائه انواع طـــــــــرح درس وچــــــک لیست-نمــــــــــــونه ســـــــــــوال-کتب روش تدریس

مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعلم

ارائه انواع طـــــــــرح درس وچــــــک لیست-نمــــــــــــونه ســـــــــــوال-کتب روش تدریس

نمونه های برای تدریس ؛ درس اول بخوانیم وبنویسیم

 

امکانات جانبی

نمونه های برای تدریس ؛ درس اول بخوانیم وبنویسیم

     دو شکل را به دانش آموز نشان داده و از او می خواهیم دو شکل را با هم مقایسه کرده و تفاوت آن ها را بگوید.( یکی از شکل ها روز آفتابی و دیگری روز بارانی را نشان می دهد)

2-      چند تصویر را که در زیر هر تصویر سه دایره کشیده ایم را در اختیار دانش اموز قرار داده و از او می خواهیم نام هر شکل را بگوید و به تعداد بخش های آن ، دایره ها را رنگ بزند.( مانند تصویر بابا، باران، آب و باد)

هدف از این تمرین این است که دانش آموز بخش کردن را از طریق رنگ زدن می اموزد، مثلا« باران» چون دو بخش دارد، دو گردی را رنگ می زند. این کار به عنوان تمرین تکمیلی نوشتن می تواند موثر باشد و گرنه انتظار این است که دانش اموز یک باره کلمه ی باران را بخواند و بنویسد.

3-      عکس یک حیوان را در کتابت نشان بده که با صدای « آ » شروع می شود.

4-      شکل هایی را که صدای آن ها ( ب ) دارد را رنگ بزن. مثل( تصویر کتاب، ماشین، سیب و کباب )

5-      با شکل صداها کلمه بساز و بنویس.

ب   آ                                یا صداهای به هم ریخته ی بابا

هدف از این نوع تمرین این است که دانش آموز با استفاده از نشانه هایی که اموزش دیده است کلمه می سازد.

6-      نام هر شکل را بنویس( تصویر آب و بابا که باید در کنار ان ها نام آن ها را بنویسد).

7-      به شکل نگاه کن ( تصویر یک روز بادی ) ، حالا این شکل را به یک روز بارانی تبدیل کن.

با دیدن شکل به یاد چه خاطره ای می افتی؟

هدف از این تمرین، تقویت مهارت دیدن است. کودک با خلاقیت خود تصویر را به نوعی دیگر تبدیل می کند و هم چنین تقویت مهارت سخن گفتن از طریق بیان خاطره نیز هست. انتظار این است که وقتی دانش اموز خاطره را تعریف می کند، به حرف او خوب گوش بدهیم و اشکالات تلفظی وی را گوشزد کنیم.

8-      شکل هایی را که صدای ب غیر آخر دارند را رنگ بزند.

( شکل های بادکنک، گربه، کفش، جوراب )

9-      دو شکل صدای ( آ ) « آ اول و ا غیر اول »و دو شکل صدای ( ب)  «ب غیر آخر و ب آخر» را همراه چند تصویر مانند( گل، آب، دریا، آتش، برگ، باران و .... را در اختیار دانش اموز قرار داده و از او می خواهیم این صداها در کدام شکل قرار دارد به صداهای مربوطه وصل کند.

10-  جمله را بخوان و بنویس. (هدف از این تمرین، جمله نویسی به کمک تصاویر است)

بابا  آب            در یک خط به جای کلمه آب تصویر آن گذاشته می شود و در خط بعدی به جای کلمه بابا تصویر بابا گذاشته می شود.

11-  با مداد رنگی، جاهای خالی را کامل کن.

در زیر تصویر آب  این طور می نویسیم        .... ب     دانش آموزباید صدای آ اول را بنویسد

در بقیه تصاویر هم به همین صورت مثل    ( باد ) که ا نوشته نشده است یا   (بابا ) که صدای ا را باید بنویسد و یا کلمه ی ( آبی ) که باید صدای آ را بنویسد.

12-  کلمه ای را که شکل ( آ ) دارد در سمت راست و کلمه ای را که شکل ( ا ) دارد را در سمت چپ قرار بده.

این تصاویر می تواند درخت، ابر، بابا و آب باشد.

هدف این تمرین، آن است که دانش اموز از بین تصاویر کلمه هایی را که نشانه های « آ » و « ا » دارد تشخیص می دهد و آن ها را طبقه بندی می کند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد